سینوزیت چیست

سینوزیت از ترکیب دو کلمه سینوس و یت می باشد. سینوس ها به حفره های توخالی که در استخوان های جمجه و صورت وجود دارد. هر فرد سینوس منحصر بفرد خود را دارد. یت به معنی التهاب می باشد.

سینوزیت به دو دسته تقسیم بندی می شود.

– سینوزیت حاد

– سینوزیت مزمن

سینوزیت-چیست

• سینوزیت حاد

در سینوزیت حاد حدود یک ماه سینوس ها ملتهب می باشد. اکثر افردی که به سینوزیت مبتلا هستند به نوع حاد آن مبتلا هستند. سینوزیت حاد اکثر اوقات با سرماخوردگی همراه است.

علائم سینوزیت حاد عبارتند از

• گرفتگی بینی
  • احساس فشار غیر منطقی بر روی دندان ها و درد
  • خروج ترشحات غلیظ به رنگ زرد یا سبز از بینی
  • سرفه
  • سردرد در قسمت جلوی سر
  • بوی بد تنفس،
  • احساس خستگی مفرط،
  • کاهش شنوایی و یا  احساس پری در گوش
  • کاهش حس بویایی

این علائم بین یک هفته تا ده روز دوره دارد. اگر مدت بیماری افزایش پیدا کرد و علائمی از قبیل تاری دید، افزایش دمای بدن و تنگی نفس در فرد دیده شد، حتما به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه شود.

درمان سینوزیت حاد

• برای درمان از سینوزیت حاد با درمان های ساده و البته با تجویز متخصص گوش و حلق و بینی به راحتی قابل درمان است. با مصرف داروهای مسکن، ضدالتهاب، قطره های بینی و آنتی بیوتیک (در صورت نظر متخصص) سینوزیت حاد درمان می شود.
  • سینوزیت مزمن

سینوزیت مزمن مدت زمان بیشتری برای بهبود احتیاج دارد و این زمان حدود 3 ماه به طول می انجامد. علائم سینوزیت مزمن، مانند سینوزیت حاد می باشد.

علائم سینوزیت مزمن عبارتند از

• گرفتگی بینی
  • عدم تنفس از راه مجاری بینی و نداشتن حس بویایی
  • کسالت
  • بی حوصلگی
  • جمع شدن ترشحات پشت حلق و بینی
  • سر درد در قسمت جلوی سر

در افرادی که به سینوزین مزمن مبتلا می شوند. سه نوع عارضه مشاهده می شود.

• افرادی که پولیپ ندارند.
  • افرادی که در حفره بینشان پولیپ وجود دارد.
  • افرادی که به مواد آلرژی زا مثل دود سیگار، آلاینده ها و حشره کش ها و …… حساسیت دارند

لازم به ذکر است که در افرادی که پولیپ ندارند و به سینوزیت مزمن مبتلا می شوند، عفونت ها و مواد آلرژی زا باعث ایجاد این بیماری در این دست افراد می شود. در افراد دارای هر نوع از پولیپ ، پولیپ باید توسط جراحی  خارج شود.

درمان سینوزیت مزمن

برای درمان سینوزیت مزمن باید به دنبال یک عامل خارجی بود. به همین دلیل برای بررسی حفره ها و سینوس ها باید سی تی اسکن از سینوس ها انجام شود.
می توان از آندوسکوپی بینی هم برای تشخیص سینوزیت مزمن استفاده کرد. آندوسکوپ از مجاری بینی عبور کرده و با تصویربرداری از بافت های مخاطی و سینوس ها به بررسی متخصص گوش و حلق و بینی کمک می کند. در افرادی هم که با مواد آلرژی زا دچار سینوزیت می شوند، با حذف عامل آلرژی زا و استفاده از اسپری بینی به شکل محدود و بسته به تجویز متخصص، می توان از از این ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.

ساکنین عزیز شهر بوشهر جهت انجام جراحی بینی در بوشهر، می توانند با خیالی آسوده و اطمینان خاطر، دکتر هومن ادیبی، متخصص گوش حلق و بینی را، که دارای تجربه بالا در این زمینه هستند را انتخاب کنند. به امید بهترین نتایج برای شما.