آندوسکوپی سینوس

عمل جراحی آندوسکوپی سینوس و بینی

عمل جراحی آندوسکوپی سینوس  از معروفترین و پیشرفته ترین عمل ها برای رفع مشکلات سینوس و داخل بینی می باشد. متخصص گوش و حلق و بینی می تواند با این دستگاه به قسمت های داخلی بینی و سینوس ها دستیابی پیدا کند و مشکل را بر طرف کند.

از موارد استفاده عمل جراحی آندوسکوپی سینوس و بینی

• بر طرف کردن عفونت های شدیدی که با دارو درمانی برطرف نمی شود
  • عفونت های پشت چشم که ممکن است به مغز سرایت کند
  • برداشتن پولیپ های بینی که راه تنفس را مسدود کرده اند
  • تخلیه تومورهای خوش خیم و بد خیم که در حفره های سینوسی یا اطرف آن  تشکیل شده اند
  • برطرف کردن نشت ترشحات مغزی به بینی

آندوسکوپی-سینوس-و-بینی

عمل جراحی آندوسکوپی سینوس و بینی برای چه افرادی مناسب است؟

• بیمارانی که مشکلات مربوط به سینوس و بینی شان با درمان های دیگر رفع نشده است امکان دارد استفاده از عمل جراحی آندوسکوپی سینوس برای بیمار مناسب باشد
  • کسانی که مسیر عبور مایعات در سینوس ها یشان تنگ یا مسدود می باشد این افراد اغلب دچار عفونت های شدید می شوند .در جراحی آندوسکوپی با عریض کردن مسیر مشکل را بر طرف می کنند
  • بیمارانی که به علت اختلال در آناتومی سینوس و بینی در نفس کشیدن مشکل دارند ، واکنش خوبی نشان می دهند.
  • بیماران دارای مشکل التهاب (ورم) در داخل سینوس (غشای مخاطی) هستند. این بیماران معمولاً می توانند از عمل جراحی آندوسکوپی سینوس استفاده کنند و به این ترتیب حفره خروجی سینوس بزرگتر می شود

آمادگی برای عمل آندوسکوپی

بیشتر متخصصان و جراحان  به بیماران خود توصیه می کنند از مصرف هر نوع دارویی که باعث خون ریزی بیمار در عمل جراحی شود، خودداری نمایند. به طور مثال از این داروها می توان از آسپیرین و ایبو پروفن نام برد. علاوه بر این، مصرف ویتامین های خاص، داروهای گیاهی، و  ویتامین E ، سیر، سرکه، ژنگو، و جنسینگ نیز می تواند خون ریزی فرد را بیشتر کند. در این موقعیت امکان دارد از بعضی بیماران درخواست شود از داروهای آنتی بیوتیک و یا استروئید پیش از عمل جراحی سینوس استفاده کنند. این مسئله به شدیدا بستگی به شرایط بدن بیمار دارد و در افراد مختلف این امر متفاوت است.

عمل جراحی آندوسکوپی چگونه صورت می پذیرد.

عمل جراحی آندوسکوپی با (بی هوشی عمومی یا بی حسی موضعی صورت می پذیرد) . در بی حسی موضعی فقط قسمت  بینی و حفره سینوس بی حس می شود، اما بیمار در حین عمل بیدار باقی می ماند. بی هوشی عمومی به این معنی است که بیمار با

استفاده از داروهای بی هوشی به خواب عمیق رفته و بعد از اتمام عمل جراحی بیدار می شود . در عمل جراحی آندوسکوپی سینوس از یک تلسکوپ ظریف و کوچک (آندوسکوپ بینی) برای دخول به سوراخ بینی و بررسی وضعیت بینی و سینوس ها استفاده می شود. هدف از این عمل جراحی بررسی کانال های باریک ارتباط دهنده سینوس ها به بینی و بزرگ کردن کانال ها و منافذ تنگ می باشد. به این صورت ، نشت ترشحات و مخاط سینوس به بینی راحت تر می شود. بیشتر بیماران 4 سینوس در هر طرف صورت خود دارند که در کل  8 سینوس در قسمت های گوناگون  صورت وجود خواهد داشت. این عمل جراحی را می توان بر روی همه سینوس های ماکسیلاری، اتموئید، اسفنوید (پروانه ای)، و نیز سینوس پیشانی انجام داد. سینوس های ماکسیلاری در ناحیه گونه قرار دارند، سینوس های اتموئید بین چشم ها قرار دارند، سینوس های اسفنوید (پروانه ای) تقریباً به صورت دقیق در مرکز سر قرار دارند، و سینوس های پیشانی همانطور که از نام آنها مشخص است، در ناحیه پیشانی قرار دارند. گاهی ممکن است به خاطر اختلاف های موجود بین آناتومی بدن بیماران، برخی از این سینوس ها را نداشته باشید. سینوزیت می تواند وارد تمام این سینوس ها شود .

جراحی قاعده جمجمه

هجده + 16 =